maanantai 1. helmikuuta 2016

Totuutta ja tehtävää


Heippa! Olen tradenomi opiskelija Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta. Kirjoitan blogia johtamisen ajankohtaisteema -opintojaksoa varten, minkä teemana on tällä kertaa johtaminen digiajassa. Blogin tekstit siis pyörivät opintojakson teemojen ympärillä ja sisältävät omaa pohdintaa asioista. En ole aikaisemmin blogia kirjoittanut, katsotaan mitä tästä tulee, oikeinkirjoitus ei ole vahvuuksiani, joten koettakaa kestää. 

Miksi Blogger?

Jaahas, eli kysymys miksi valitsin Bloggerin blogialustaksi. Valinnan suoritin lähinnä sen perusteella, mitä blogeja itse olen lukenut ja mitä blogialustoja niissä on käytetty. Blogger tuntui kaikista vaihtoehdoista helpoiten lähestyttävimmältä. Bloggeriin voi myös perustaa enemmän kuin yhden blogin samoilla tunnuksilla. Valintaan vaikutti myös Bloggerin helppous, se on myös ilmainen! Tärkeää opiskelijalle, ettei tarvitse rahaa laittaa tähän. 

Blogin erot muihin some -kanaviin

Yleisesti voisi sanoa, että blogissa asioita käsitellään syvällisemmin ja asioista voi kirjoittaa pidempiä tekstejä kuin Facebookissa tai Twitterissä. Facebookin ja Twitterin mieltäisin ennemmin lyhyiden kuulumisten ja mielipiteiden vaihtamiseen sopiviksi some -kanavaksi. Kun taas blogin vaikeidenkin ja ajankohtaisten asioiden käsittelyyn sopivaksi kanavaksi, blogissa voi pohtia ajankohtaisia asioita syvällisesti ja herättää helposti keskustelua. Blogissa voi kirjoittaa ja kommentoida myös anonyymina, kun taas esimerkiksi facebookissa kirjoitetaan omalla nimellä. Anonyymina voi olla helpompi kirjoittaa omia mielipiteitä julki arkaluontoisista asioista. 

Youtube puolestaan on visuaalinen some -kanava, missä kaikki näkevät puhujan kasvot (yleensä ainakin). Kasvojen näyttäminen ja omana itsenään puhuminen voi olla toisille vaikeaa ja kiusallista, joten se ei sovellu läheskään kaikille. Instagramia voi myös pitää some -kanavana, mutta se puolestaan sanojen sijaan keskittyy kuviin, mihin voi tehdä erilaisia kuvaan ja fiilikseen liittyviä hashtageja, eli aihetunnisteita. Eri ihmiset käyttävät erilaisia some -kanavia, itse käytän Facebookia ja Instagramia sekä katselen videoita Youtubesta, mutta minulla ei ole käyttäjätiliä sinne. Huomio, some eli sosiaalinen media, jos joku ei tiennyt.

Blogin käyttö johtamisviestinnässä

Miten blogia voisi käyttää yrityksen sisällä viestintään? Voisiko sillä korvata, joitakin viestintämuotoja? Mielestäni yrityksen asiapohjainen ja virallinen viestintä tulisi tapahtua sähköpostitse, puhelimitse tai kasvokkain keskustelemalla. Mutta blogia voitaisiin yrityksissä hyödyntää vaikka kokousten olennaisen sisällön tallentamisella blogi tekstiin. Tosin yrityksen arkaluontoiset asiat tulee jättää blogin ulkopuolelle tai blogin asetukset tulee asettaa niin, että vain yrityksen henkilökunta näkee sen. Jos blogi on esimerkiksi yrityksen sisäisellä sivustolla, mistä ulkopuoliset eivät sitä näe, voisi blogiin laittaa yrityksen sisäisiä tiedotteita tai henkilöstölehden juttuja. Henkilöstölehden voisi myös korvata blogilla. 

En kuitenkaan lähtisi kehityskeskusteluja pitämään blogin avulla, vaikka työntekijä blogia töistään pitäisikin. Tosin joku muu voisi kokea tämän hyvänä lisänä kehityskeskustelun sisältöön. Esimiehen ei myöskään tulisi kirjoittaa liian avoimesti työntekijöistä, työtehtävistä tai erilaisista ongelmista ja epäkohdista blogissa, sillä liian suuri avoimuus voi olla myös haitta liiketoimille. Myöskään toisesta työntekijästä ei saa kirjoittaa nimellä ilman henkilön lupaa. 


Blogin käyttö omassa esimiestyössä

Suoraan sanottuna, pidän blogia enemmän mielipidekirjoituksille soveltuvana, myös harrastus ja poliittiset blogit ovat yleisiä. Mutta en näkisi itseäni käyttämässä blogia esimiestyössä, sillä itse pidän henkilökohtaista keskustelua parhaana kommunikaatiovälineenä. Myös sähköposti on toimiva viestintäväline, jos tieto tulee saada monelle ihmiselle kerralla. Kokisin myös esimiehenä auktoriteettini laskevan mikäli pitäisin blogia töistäni. 


Se oli siinä, kiva jos luit!

1 kommentti:

  1. Entä jos alaisia on satoja, tuhansia ja haluaisit heidän tietävän ajatuksistasi? Tai he ovat milloin missäkin päin maailmaa? Blogihan voi olla myös yrityksen/organisaation sisäinen blogi esim. intrassa.

    Jatka samaan malliin - kivaa pohdintaa olet tänne tuottanut!

    VastaaPoista