maanantai 22. helmikuuta 2016

En tiiä sun nimee


Avoimuus= avaramielisyys, ymmärtävyys, hyväksyminen, mielenkiinto, vastaanottavaisuus, ymmärrys, rehellisyys

Avoimuus on laaja käsite ja sitä on vaikea tarkkaan sanallisesti määritellä. Tässä tekstissä tulen käsittelemään avoimuutta organisaatiossa sekä esimiestyössä. Avoimuudella voidaan vaikuttaa monin tavoin työyhteisössä ja se voi auttaa tuloksien sekä tavoitteiden saavuttamisessa. 

Avoimuus nimetään usein organisaation arvoihin, mutta toteutuuko tämä käytännössä on toinen juttu. Avoimuus organisaation sisällä sekä liikekumppaneita kohtaan on tärkeää, sillä se luo luottamusta ja arvostusta eri toimijoiden välillä. Vaikka organisaatiossa olisikin niin sanottu ylhäältä alaspäin toimiva hierarkia, voidaan suurta eroa henkilöstön ja johdon välillä vähentää avoimella tiedonkululla ja kommunikoinnilla. Johdon tulisi ilmoittaa koko henkilöstölle avoimesti organisaation markkina- ja taloustilanteesta niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Myös hyvä kommunikaatio johdon ja henkilöstön välillä lisää avoimuutta ja luottamusta työyhteisössä. 

Esimiesviestintä luon henkilöstölle kuvaa myös organisaation arvoista ja asenteista. Huono ja suppea viestintä ja kommunikointi ei edesauta luottamuksen ja avoimuuden syntymistä työyhteisössä. Puolestaan runsas viestintä ja oikean viestintäkanavan valitseminen vaikuttaa suuresti esimiehen ja henkilöstön väliseen avoimuuteen. Niin sanottu "avointen ovien" periaate madaltaa henkilöstön kynnystä kommunikoida esimiesten kanssa, eli esimiehet pitävät työhuoneidensa ovet avoinna ja näin ollen henkilöstön on helpompi tulla juttelemaan esimiehelle. Puolestaan suljetut ovet ja henkilöstön välttely luo huonoa esimieskuvaa. 

Esimiehen tulee myös voida keskustella asioista henkilöstön kanssa suoraan, eikä kierrellen ja kaarrellen. Työasioista tulee voida puhua suoraan, mutta henkilökohtaisia asioita ei kenenkään tarvitse mielestäni työpaikalla kertoa, mikäli ei näin halua. Myös esimiehen tulee muistaa mahdolliset vaitiolovelvollisuudet niin työntekijöiden kuin organisaation asioissa. Organisaation avoimuus tulee näkyä myös liikesuhteissa ja yhteistyössä. Organisaation tulee kertoa mahdollisten sopimusten ja kauppojen kaikki osatekijät avoimesti toiselle sopijapuolelle, eikä jättää mitään arvailujen varaan tai salata asioita. Kauppasuhteissa avoimuus on tärkeää, sillä näin pidetään yllä luottamusta ja liikesuhteita. 

Mielestäni hyvä ihmistuntemus ja sen jatkuva kehittäminen edistävät esimiehen sekä organisaation johdon avoimuutta. Hyvä koulutus ja asiantuntijuus voivat myös tuoda esimiehelle itsevarmuutta ja näin ollen hän on avoimempi kommunikoimaan henkilöstön kanssa. Henkilöstön tuntemus ja johtajuuden osaaminen ovat myös ensiarvoisen tärkeää avoimuuden luomisessa sekä ylläpitämisessä. Myös persoona ja luonteenpiirteet vaikuttavat esimiehen ja johdon avoimuuteen sekä luottamuksen syntyyn. 

Esimiehen tulee myös osata kuunnella ja pyrkiä ymmärtämään henkilöstönsä mielipiteitä sekä tarpeita työssään. Esimies ei myöskään saa syyllistyä syrjintään tai suosintaan, vaan hänen tulee kohdella työntekijöitään tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Joskus parhaat ideat voivat tulla työntekijöiltä, jotka tuntevat prosessin ja toiminnot, ehkä jopa paremmin kuin esimies tai organisaation johto. Henkilöstö näkee yleensä epäkohdat, mitkä eivät työssä toimi, joten esimiehen on hyvä avoimesti kuunnella työntekijöitään. 

Olen itse työskennellyt avokonttorissa, mikä mielestäni luo avoimuutta työyhteisössä. Kyseessä oli suuri organisaatio, joten kommunikointi lähimmän esimiehen kanssa oli helppoa ja vaivatonta, kun konttorissa ei ollut erillisiä työhuoneita vaan omat loosit. Toisessa työssäni kommunikaatio oli melko suoraa ja avointa, se tapahtui usein kasvokkain, mutta koin sen toimivaksi hektisessä työympäristössä. Kyseisessä organisaatiossa työntekijöille tuli kotiin usein yleisiä kirjeitä pääkonttorilta siitä mitä muutoksia on tulossa. Työpaikalla oli myös erilaisia infotiedotteita viikoittain. Koen kuitenkin, että organisaatio voisi siirtyä enemmän sähköiseen viestintään. 

Parhaassa tapauksessa avoimuus työyhteisössä parantaa yrityksen tulosta, parantaa työhyvinvointia ja yhteishenkeä, vähentää henkilökunnan vaihtuvuutta ja kasvattaa luottamusta. 
Palataan asiaan avoimin mielin!

3 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Innovaatiset ideat tulevat usein juuri niiltä, jotka tuntevat käytännön prosessit ja työt, ja tämä monesti unohdetaan. Monesti työpaikoilla on aloitelaatikoita ym. mutta harvoin ideat pääsevät käytäntöön ja sittenkin kunnia menee esimiehelle.
    Työhyvinvointi paranee kun työntekijän rooli on selkeä ja työntekemisen edellytykset toteutuvat. Kynnys jäädä sairaslomalle on varmasti pienempi sallivassa ja hyvinvoivassa työyhteisössä,joilloin tuottavuus paranee toisin kuin huonon työilmapiirin omaavassa työpaikassa.

    VastaaPoista
  3. Lisäisin vielä tuohon esimiehen kykyyn toimia avoimesti, että hän on sinut itsensä kanssa eli hänellä on hyvä itsetuntemus. Kun hyväksyy itsensä, on helpompi hyväksyä erilaisuutta ja erilaisia mielipiteitä eli olla avoin toisille ja toisten mielipiteille.

    Hyviä pohdintoja sinulla!

    VastaaPoista